Forårsudstilling i Langes Magasin 24.02-11.03.2018

Fernisering lørdag d. 24.02.2018
kl.13.00-16.00

SUSANNE KIRSAA

Susanne Kirsaa har arbejdet som selvstændig kunstner siden 1996.

Det har primært været i disciplinen bronzestøbning, men også maleri.
Det at arbejde i bronzestøbning er ikke den mest udbredte kunstdisciplin -og måske endda ikke for kvinder, som de er flest. For det kræver sin kvinde, at støbe med sikker hånd, når man står med 1070 grader celcius flydende bronze.

Teknikken bag denne støbemetode hedder ”cire perdue”, der kan oversættes som ”tabt voks” fra fransk. I denne arbejdsproces opbygger man sine skulpturer i voks, laver en form uden om, og så kan man opvarme denne form, så voksen smelter ud, så man dernæst kan hælde bronze i. Dernæst ødelægges formen og skulpturen kan tages ud. Det er princippet bag, men arbejdsprocessen består af tyve led, og kræver noget erfaring at få vellykket hver gang.susanne kirsaa, Frederikssund Kunstforening

De skulpturer som, Susanne Kirsaa laver, er ofte situationer mellem mennesker. Relationer, følelser, eksistens, undren og temaer fra livets forskellige områder.
Derfor har Susanne også mange vellykkede samarbejder med firmaer, ved at lave kunstværker, der reflekterer over de ting firmaerne arbejder med. Alt sammen i en let og selvstændig fortolket form. Det ses, når et teleselskab for eksempelvis vil have lavet noget, hvor telekommunikation indgår. Så bliver skulpturerne situationer, hvor folk sidder med deres tabletter og telefoner, mens de er sammen på en bænk eksempelvis. Ikke for at dømme, men for at vise vores tid, hvor nye samværsformer erstatter og nogle gange lapper ind over vores traditionelle måder at være sammen på.

Der har også været lavet skulpturer til banker, hvor temaet pludselig bliver en leg med penge, der som bekendt kan bruges og opfattes på næsten lige så mange måder, som der findes mennesker. Derudover over har Susanne lavet priser, for en række organisationer og virksomheder, samt lavet monumentale skulpturer for eksempelvis Lundbeck. Susanne bor og arbejder fra Sydsjælland, men rejser også til ind og udland for at udstille, samle sten og skabe kontakter og inspiration til sit arbejde.

Idéerne og glæden ved at skabe er drivkraften bag skulpturerne og efterspørgslen har nødvendiggjort en del rejser til Asien. Her er to støberier det nye og spændende samarbejde.
Tag et kig på Susannes side og se lidt mere. Det er www.kirsaa.com. God fornøjelse!

LENE SANDVANG

Lene Sandvang er en eksperimenterende og nysgerrig billedkunstner. Hun arbejder fortrinsvist med maleri, akryl på lærred, papir, pap og brædder. Farverne går fra sort/hvid til pangfarverne fluorescerende pink og gul. Og alt det, der er midt imellem. Hun bruger maling i Rolls Royce udgaven, i studieudgaven, metalfarver fra farvehandleren, tusser, spray, blyanter, lak, tegninger og kaos-streger. Alt giver udtryk.

Lene Sandvang er meget inspireret af Street Art – kommunikationsformen, stregerne, motiverne, uforudsigeligheden og det levende kunstliv på gaden er en spændende kilde til hendes tegninger og malerier.
Hun er også meget inspireret af Bjørn Wiinblad, Basquiat og Sort Sol – og ja der er stor forskel, men både vildskaben og skønheden er jo to sider af samme sag…..!
I et par år har hun malet vikingskibe og har fokus på de smukke svungne linjer i skibene, de gamle digte med runer og svundne tider…….Hun søger at opløse motiverne og komme hen imod en sanseoplevelse af liv og uforudsigelighed, vildskab og skønhed. Alt er tilladt – og det er faktisk meget………..

Uddrag fra anmeldelse fra Kunstavisen: ”Dybest set maler hun hele tiden ét stort værk, uanset hvor mange lærreder, der måtte være tale om. Farverne er vilde og brugen af dem uhæmmet. Hun sampler symboler og troper og figurer, hun drysser sentenser og ord ind, hvor det måtte passe og ikke passe. Plus kinesiske skrifttegn (og har i øvrigt lært kinesisk). Kunstnerens tilgang er graffiti- og street art’ens, men stilmæssigt er hun sin egen.
Med begejstring kundgør hun, at et af hendes bon mot’er er at ALT ER MULIGT og at ”Intet er helligt…….” Det oser hendes billeder også af, og derfor emmer de paradoksalt nok af den særlige form for renhed, der kan ramme én, når udtryksoverskud og –glæde overtrumfer ethvert tilløb til selvhøjtidelighed eller filisteri. Det er collager af indtryk, fliksende og flaksende som en lydmontage, billedkommunikation på et plan, man ikke møder hver dag.” Af Preben Winther (2013)

Udpluk af udstillinger: Modtager af 1. præmien på den Censurerede Udstilling ved Hillerød Kunstdage 2008. Har deltaget på samme udstilling 2010 og 2017, samt inviteret til deltagelse i særudstilling 2017. Frederikshavn Kunstmuseum, Galleri Elander, Galleri Øckenlund, Galleri Nittenunder, Galleri September, Galleri Tibirke, Brøndsalen, Ramløse Sognelænge, Kunstrunden Nordsjælland 2009-2017

Se og læs mere om billedkunstner Lene Sandvang her.