November udstilling

Frederikssund Kunstforening inviterer til udstilling med kunstgruppen

3220ARTS&CRAFTS

7.-22. november 2020

udstilling i Frederikssund Kunstforening af kunstgruppe 3220ARTS&CRAFTS

Fernisering lørdag d. 7. november kl. 13-15

BRITT SALVER

Maleri

Hjemmeside

CHRISTINA BARDRAM

Maleri

Instagram

HANS FRIEDERICHSEN

Glaskunst

Jeg har en uddannelse indenfor fagområderne håndværk, arkitektur og billedkunst fra bl.a. Kunstakademiets Arkitektskole og Københavns Universitet.

Jeg arbejder med design og fremstilling af enkle, funktionelle brugsgenstande af glas som jeg udstiller og sælger på mit værksted Arresø Glashytte i Tisvildeleje, men også med mere komplekse billedlige kompositioner i blandform over temaer som sted, by – og landskab.

Til udstillingen i Langes Magasin november 2020 har jeg udført en figurgruppe som jeg kalder ”Sømærker på Land”. Figurerne er inspireret af såkaldte sømærker der er opstilles på kysterne omkring Danmark til orientering for sejlere.

De skal her helst opstilles samlet på en plade (som jeg selv medbringer) med lidt plads omkring sig.

Jeg er medlem af udstillergruppen 3220 ARTS&CRAFTS, Akademisk Arkitektforening, Danske Kunsthåndværkere, Dansk Kunsthistorikerforening.

Hjemmeside

FINN DAM RASMUSSEN

Keramik

Jeg arbejder med skulpturel keramik, stentøj, der brændes ved ca. 1300 grader. Formerne er rene, enkle og monumentale. Overfladerne består som regel af begitninger, dvs. indfarvet ler, der i mange lag spartles på genstanden og som resulterer i en nuancering og stoflig meget fascinerende overflade.

Parallelt med denne teknik arbejder jeg med saltglasering. Dvs. glaseringen foregår ved at salt sprøjtes ind i ovnen, når den er knap 1300 grader. Saltet indgår i kemiske forbindelser med leret og danner en meget stærk glasur karakteriseret ved en særlig overflade med ’applesinskrælsagtig’ struktur. Det kræver en særlig ovn som jeg byggede i 2014.

Hjemmeside af keramikeren Finn Dam Rassmusen

VIGGO KIERKEGAARD

Tegning (Akryl)

Hjemmeside

EVA MÜLLER

Maleri / ikoner

Man ser straks, at ikonerne fra mit værksted adskiller sig markant fra de traditionelle ikoner, der gengiver bibelske personer og begivenheder, og som man måske især kender fra de ortodokse kirkesamfund. Ikke desto mindre er de ikoner i ordets oprindelige betydning, hvilket vi l sige, at de har til formål at visualisere forestillingen om det sublime, som i virkeligheden ikke lader sig afbilde.

Derfor bygges ikonen i hvert enkelt tilfælde op over en tekst; for det meste fra Ny Testamente. Teksten gengives på originalsproget oldgræsk. Farvernes symbolværdi bidrager til at pointere tekstens indhold og betydning: Kærlighedens og blodets røde – passionens violette – håbets, vækstens og ikke mindst Åndens grønne farver samt de mange blå nuancer, som symboliserer havet, himlen og visdommen. Sølvet henviser til Guds Moder ,Jomfru Maria, mens hvidt og især guldet og det gyldne er allegorier på det sublime, det guddommelige, som bedst lader sig fornemme via abstraktionen. Der forekommer undertiden symboler og monogrammer i kompositionen, men sjældent noget egentlig figurativt – en undtagelse er fisken, som blev et symbol på Kristus allerede i oldtiden.

Ligesom kompositionen adskiller sig fra de traditionelle ikoner, gælder det samme for materialerne. Her finder man ikke antydningen af for eksempel ægtempera og nyrevne pigmenter, men derimod akryl, slagmetal og vandbaseret lak. Når ikonerne ofte fremstår patinerede, er det absolut ikke for at illudere noget antikt, men udelukkende en henvisning til teksternes alder på et par tusinde år!

Ikonerne findes i mange dimensioner fra de mere monumentale til de ganske små, fjerlette ”pilgrimsikoner”, som alle former for vandringsmænd (m/k) nemt får plads til i rygsækken eller i lommen.

Hjemmeside af kunstner Eva Müller

JENS-ERIK SØHOLT Hammerum

Akrylmalerier / akvarelle

Jeg har tegnet og malet i mange år og har i 40 år undervist børn og unge i billedkunst.
Jeg maler både naturalistisk og abstrakt.


Inspirationen til mine naturalistiske acrylmalerier/akvareller  kommer oftest fra naturen i og omkring Tisvilde, hvor jeg bor.
Når jeg arbejder med nonfigurative billeder, er det farvernes samspil, der er vigtigste, at få farverne til at spille sammen og danne en harmonisk helhed. Den blå farve er meget vigtig for mig.

Dette indlæg blev udgivet i fernisering, Udstilling. Bogmærk permalinket.