Frederikssund Kunstforenings historie

Se også her: http://kuf.dk/frederikssund-kunstforening/

2018: Udstillinger: 2018.02.24-2018.03.11: Susanne Kirsaa (broncestøbning) og Lena Sandvang (billedkunstner). 2018.09.08 – 2018.09.23 med billedkunstner og musiker Kaare Norge. 2018.11.03-2018.11.18: Et Hjørne af Corner med Jens-Peter Kellermann, Merete Hansen, Lars Heiberg, Claus Handgaard, Mia Nelle Drøchsler.

2018: Januar. Årets tur for vagter, bestyrelse og kommiterede gik til  Nikolaj Kirkes Kunsthal i København for at se “Skibet”.

2017: Udstillinger: Kirsten Bille (Malerier og tryk) og Serguei Bogouslavski (Skulpturer). Grafiker Kirsten Bille og billedhugger Serguei Bogouslavski. Kunst i usædvanlige materialer med Gitte Harslev, Lana Olsen Morgunova, Åse Højer og Alex Savin.

2016: December. Årets tur for vagter, bestyrelse og kommiterede gik til  Ordrupgaard for at se “Monet”.

2016: Udstillinger: Helge Nordstrøm og Christella Bamford. Malene og Frank Hammershøj. Plakatkunstner Gitte Kath. Markedsdage med Birgitte Krag Hansen (FILT), Sanne Schomburg (KJOLER), Thom Gagner (MIX MEDIA), Birgitte Kitamoto (KERAMIK), Lars Trier (GRAFIK), Steen Bundgård (BILLEDKUNST) og Karen Trier (KERAMIK).

2016: Januar. Årets tur for vagter og bestyrelse gik til Statens Museum for Kunst for at se “Eckersberg”.

2015: Udstillinger: Jane Nøglebæks værker, udlånt af familien. GrafittiGalleriet. Heidi av Reyni og Familien Haugen Sørensen.  Nordisk Kunstudstilling med kunstnere fra; Grønland, Island, Færøerne, Norge, Sverige, Ålandsøerne og Danmark.

2015: Årets tur for vagter og bestyrelse gik til Lousiana med Paula Modersohn-Becker.

2014: Udstillinger: Hans Christian Rylander. Niels Witten. Egon Bjerg Nielsen. Majken à Grømma.

2014: Årets tur for vagter og bestyrelse gik til Arken med Frida Kahlo.

2013: Formandsskifte: Ann Møllegaard Hanberg afløser Jane Nøglebæk Christensen.

2013: Udstillinger: Hanne Sie og Joseph Salamon. Troels Trier. Nes Lerpa. Anne-Mette Kofoed og Jens Brammer.

2012: Foreningen har 241 betalende medlemmer og kontingentet er 250 kr.

2012: Udstillinger: Allan Stabell. Ulrik Hoff og Jan Holger Jerichau. Lars Kræmmer. Kunst som Gave.

2011: Formandsskifte: Jane Nøglebæk Christensen afløser Lis Nielsen.

2011: Udstillinger: Leif Sylvester. Helle Borre og Mikala Valeur. Anders Kirkegaard. Doris Bloom

2010: Udstillinger: Bjørn Nørgaard.

2001: Formandsskifte: Lis Nielsen afløser Niels Bielefeldt-Andersen

1996: Formandsskifte: Niels Bielefeldt-Andersen afløser Lis Nielsen

1995: Frederikssund Kunstforening holder 50 års fødselsdag på Restarant Kalvø. Foreningen har 240 medlemmer og årskontingentet er kr. 150.-.

1994: Alfio Bonannos Land Art-udstilling i Langes Magasin er optakt til Land Art-projekt i Græse Bakker.

1993: Ulf Rasmussen fylder 80 år og udstiller i Langes Magasin.

1992: Udstilling af kunst fra Vilnius. Foreningen donerer kr. 10.000.- til elever på kunstakademiet i Vilnius. Th. Hagedorn-Olsen fylder 90 år og udstiller i Langes Magasin. Forfatteraften med Klaus Rifbjerg.

1991: Gerda Rytter fylder 90 år og udstiller i Langes Magasin, “Kultur på tværs af fjorden”. Forrygende dage med Bellmann, Taube, Zorn og koncert på J. F. Willumsens museum.

1988: Formandsskifte: Lis Nielsen afløser Torben Hjort.

1987: Niels Nielsen fylder 70 år og udstiller i Langes Magasin.

1985: Langes Magasin indvies og Ove Køser er Kunstforeningens første udstiller på stedet. Vibeke Alfelt og Bodil Bødtker-Næss udstiller på J. F. Willumsens museum.

1984: Formandsskifte: Torben Hjort vælges som formand ved Sv. Åge Molls død. Ulf Rasmussen og Helge Ernst udstiller på J. F. Willumsens museum.

1982: Th. Hagedorn-Olsen fylder 80 år, udnævnes som æresmedlem og Familien Hagedorn udstiller på J. F. Willumsens museum.

1981: Årskontingentet forhøjes til kr. 60.-. Niels og Morten Nielsen udstiller på J. F. Willumsens museum.

1979: Formandsskifte: Sv. Åge Moll afløser Edith Winge. Fortvivlede udstillingsforhold drøftes stadigvæk.

1974: Formandsskifte: Edith Winge afløser Jan Weiss.

1973: Formandsskifte: Jan Weiss afløser Henrik Skalts. aktiviteterne kører på lavt blus. 1971: Formandsskifte: Henrik Skalts afløser Leif Bjørner.

1970: 25 års jubilæum og mange planer om jubilæumsaktiviteter bliver ikke til noget.

1968: Formandsskifte: Leif Bjørner afløser Th. Hagedorn-Olsen. Fortvivlede udstillingsforhold.

1966: Formandsskifte: Th. Hagedorn-Olsen afløser Povl Larsen.

1965: 20 års jubilæum. På 20 år har foreningen holdt 42 udstillinger. Der er planer om at etablere kunsthandel i samarbejde med Håndarbejdets Fremme.

1964: Broby Johansens foredragsrække et tilløbsstykke.

1963: Frederikssund Kunstforening opgiver musikken. Opfordrer til dannelse af en selvstændig musikforening.

1961: Jazzkoncert på J. F. Willumsens museum.

1960: Koncert til fordel for J. F. Willumsen museets Stolefond indbringer kr. 1.749.-. Emanuel Nielsen fylder 70 år og udnævnes som æresmedlem.

1959: Formandsskifte: Maleren Povl Larsen, Veksø afløser Knud Møller. Med startkapital på kr. 200,- oprettes J. F. Willumsens Stolefond.

1958: Formandsskifte: Manufakturhandler Knud Møller afløser Emanuel Nielsen.

1957: J. F. Willumsens museum indvies.

1955: Frederikssund Kunstforening arrangerer udstilling sammen med Foreningen Norden og Frederikssunds svenske og finske venskaabskommuner. Foreningen har 138 medlemmer.

1954: Frederikssund Kunstforening holder sin første kammerkoncert på Hotel Isefjord. Karl Bjarnhof kommenterer.

1953: På byrådets opfordring arrangerer kunstforeningen J. F. Willimsen-udstilling på Falkenborgskolen..

1952: Formandsskifte: Emanuel Nielsen afløser Knud Møller.

1951: Formandsskifte: Knud Møller afløser Th. Hagedorn-Olsen

1950: J. F. Willumsen udnævnes som Frederikssund Kunstforenings første æresmedlem.

1947: Formandsskifte: Th. Hagedorn-Olsen afløser Hans Holten Lange. Første drøftelse om et J.F.Willumsen museum i Frederikssund.

1945: Stiftende generalforsamling på Hotel Frederikssund. 40 medlemmer fastsætter medlemskontingentet til 8 kr. Foreningens bestyrelse: Hans Holten Lange, formand – Emanuel Nielsen – Sv. Drews Schrøder – Jørgen Kortzau-Hansen – Th. Hagedorn-Olsen – Hjalte Skovgaard – Leif Bjørner .