Fernisering fredag d.10.9.2021 kl.16-18 i Langes Magasin

Bente Carstensen

BENTE CARSTENSEN

Maleri og Skulptur

Jeg har arbejdet i og med naturen hele mit arbejdsliv. Første som gartner og siden i en skovbørnehave.

Al den glæde for og kendskab til naturen og planter i særdeleshed, har helt naturligt sat sit aftryk på min kunst. Når dertil lægges at jeg som barn drømte om at blive dyrepasser- jeg er vild med dyr- er meget af mit figurative univers på plads, både med hensyn til maleri og skulptur. Jeg vil gerne fortælle historier eller formidle en stemning i mine værker. Jeg maler det jeg kender og har omkring mig.

Jeg startede med at male akvarel, var så forbi akryl og har nu fundet mig rigtig godt til rette med olie. At arbejde i olie giver mig mulighed for at ”male langsomt”. Jeg kan blande farverne direkte lærredet, børste det våde maling sammen med nabofarven og skabe bløde overgange. Der er tørretid mellem lagene, hvilket passer mig fint, da det billede jeg har i mit hoved ikke altid former sig tilfredsstillende når det kommer ud gennem penslen. Så må der gen- og omtænkes- det kan være passende med pauser.

Jeg arbejder gerne i serier. Der opstår en ide- et tema og så forfølger jeg det. På udstillingen vil jeg bl.a. vise serierne:

– Under vandet: vores påvirkning af vandmiljøet.

– The power of flower: kan vi lege og slippe os lidt mere løs?

– Over åen: tør jeg tage springet, hvordan og bliver jeg våd?

Bente Carstensen Maleri og skulptur

At skabe skulpturer er for mig en meget anderledes arbejdsform. Jeg startede ud med at arbejde udelukkende med fundne og kasserede materialer- kaldet skrot. Jeg kan godt lide den patina og fortælling fra objektet man får forærende i materialet. Det er altid endt med muntre små værker, skabt til glæde og fornøjelse. Nu blander jeg skrot med min keramik og det giver mig flere mulighed ud i det figurative.

Jeg har uddannet mig på kurser hos bl.a. Lise Blomberg, Jonas Pihl, Michael Isling, Ginny Page, Inge Nørgaard og Robert McLean.

Censurerede udstillinger omfatter Roskilde Åben, Hvidovre Censurerede Udstilling, Kerteminde Artfestival, Frederiksborg Åben- flere af dem med både maleri og skulptur.

Udstillinger i kunstforeninger omfatter bl.a. Glostrup, Albertslund og Helsingør Kunstforeninger og firmakunstforeninger som COWI, DHI, Widex, Metalarbejderforbundet, Kunst før Columbus. Derudover mange udstillinger på kunstfestivaller, Kunst for Alle, biblioteker og firmaer mm.

Bente Carstensen Maleri og skulptur

Til slut vil jeg citere fra ”101 Kunstnere”, hvor Tom Jørgensen skriver: ” Typisk for Bente Carstensen er at den tredimensionale billedflade, der danner rammen om fortællingen, mødes med de todimensionale blomsterornamenter. Eller sagt med andre ord: figurativt maleri møder dekorativt flademaleri i et og samme billede”

”Den legende ubesværede humor går igen i Bente Carstensens skulpturer. Også her mødes vi af den surreelle påfund af stor fantasi og visuel opfindsomhed. Bare se på ”Bæltedyret”. Sjov, levende, udtryksfuld, opfindsom og helt igennem sig selv. Som Bente Carstensens kunst”.

DAGBOG, den 8 septemberr 2021

De smukke fantasifulde skulpturer er på vej at kommer ud ad deres emballage. Spændende. Bente fortæller om de materialer hun har brugt for at lave sine skulpturer.

Se Bentes kunstværker her

Nyhedsbrev

Vi inviterer gerne både medlemmer og gæster til ferniseringer.
Skriv dig op til nyhedsbrevet og få invitationer til vores udstillinger og arrangementer

Vi spammer ikke! Læs mere i vores privatlivspolitik